PostgreSQL 7.4 - en to zh translation catalogue (258 entries)

en: 
    Connection options:
zh: 
    联接选项:

en: 
    For more information, type "\?" (for internal commands) or "\help"
    (for SQL commands) from within psql, or consult the psql section in
    the PostgreSQL documentation.
    
    Report bugs to <pgsql-bugs@postgresql.org>.
zh: 
    更多的相关信息, 在 psql 里键入 "\?" (用于内部命令) 或者 "\help"
    (用于 SQL 命令), 或者参考 PostgreSQL 文档里的 psql 节
    
    向 <pgsql-bugs@postgresql.org> 汇报臭虫.

en: 
    Input and output options:
zh: 
    输入和输出选项:

en: 
    Output format options:
zh: 
    输出格式选项:

en:   --help          show this help, then exit
zh:   --help          显示此帮助信息, 然后退出

en:   --version       output version information, then exit
zh:   --version       显示版本信息, 然后退出

en:   -A              unaligned table output mode (-P format=unaligned)
zh:   -A              非对齐的表输出模式(-P format=unaligned)

en:   -E              display queries that internal commands generate
zh:   -E              显示内部命令生成的查询

en:   -F STRING       set field separator (default: "%s") (-P fieldsep=)
zh:   -F 字串         设置域分隔符 (缺省: "%s") (-P fieldsep=)

en:   -H              HTML table output mode (-P format=html)
zh:   -H              HTML 表输出模式 (-P format=html)

en:   -P VAR[=ARG]    set printing option VAR to ARG (see \pset command)
zh:   -P VAR[=ARG]    把打印选项 VAR 设置为 ARG (见 \pset 命令)

en:   -R STRING       set record separator (default: newline) (-P recordsep=)
zh:   -R 字串         设置记录分隔符 (缺省: 新行) (-P recordsep=)

en:   -S              single-line mode (end of line terminates SQL command)
zh:   -S              单行模式 (一行结束同时也标志着 SQL 命令结束)

en:   -T TEXT         set HTML table tag attributes (width, border) (-P tableattr=)
zh:   -T 文本         设置 HTML 表标记属性 (表宽, 边宽) (-P tableattr=)

en:   -U NAME         database user name (default: "%s")
zh:   -U 名字         数据库用户名 (缺省: "%s")

en:   -W              prompt for password (should happen automatically)
zh:   -W              提示输入口令 (将自动发生)

en:   -X              do not read startup file (~/.psqlrc)
zh:   -X              不要读取启动文件 (~/.psqlrc)

en:   -a              echo all input from script
zh:   -a              回显所有来自脚本的输入

en:   -c COMMAND      run only single command (SQL or internal) and exit
zh:   -c 命令         只运行一条命令(SQL 或者内部)然后退出

en:   -d DBNAME       specify database name to connect to (default: "%s")
zh:   -d 数据库名     声明要联接的数据库名(缺省: "%s")

en:   -e              echo commands sent to server
zh:   -e              回显发送给服务器的命令

en:   -f FILENAME     execute commands from file, then exit
zh:   -f 文件名       执行来自文件的命令, 然后退出

en:   -h HOSTNAME     database server host or socket directory (default: "%s")
zh:   -h 主机名       声明数据库服务器主机或套接字目录 (缺省: "%s")

en:   -l              list available databases, then exit
zh:   -l              列出所有可用数据库, 然后退出

en:   -n              disable enhanced command line editing (readline)
zh:   -n              关闭增强的命令行编辑功能 (readline)

en:   -o FILENAME     send query results to file (or |pipe)
zh:   -o 文件名       向文件(或者 |管道)发送查询结果

en:   -p PORT         database server port (default: "%s")
zh:   -p 端口         数据库服务器端口 (缺省: %s)

en:   -q              run quietly (no messages, only query output)
zh:   -q              安静运行 (没有信息, 只有查询输出)

en:   -s              single-step mode (confirm each query)
zh:   -s              单步模式 (核实每个查询)

en:   -t              print rows only (-P tuples_only)
zh:   -t              只打印行 (-P tuples_onle)

en:   -v NAME=VALUE   set psql variable NAME to VALUE
zh:   -v NAME=VALUE   设置 psql 变量 NAME 的值为 VALUE

en:   -x              turn on expanded table output (-P expanded)
zh:   -x              打开扩展表输出 (-P expended)

en:   \! [COMMAND]   execute command in shell or start interactive shell
zh:   \! [命令]        在 shell 里执行命令或者开始一个交互的 shell

en:   \C [STRING]    set table title, or unset if none
zh:   \C [字串]        设置表标题, 如果参数空则取消标题

en:   \H             toggle HTML output mode (currently %s)
zh:   \H               在 HTML 输出模式之间切换 (当前是 %s)

en:   \T [STRING]    set HTML <table> tag attributes, or unset if none
zh:   \T [字串]        设置 HTML <表> 标记属性, 如果没有参数就取消设置

en:   \a             toggle between unaligned and aligned output mode
zh:   \a               在非对齐和对齐的输出模式之间切换

en:   \c[onnect] [DBNAME|- [USER]]
                     connect to new database (currently "%s")
zh:   \c[onnect] [数据库名|- [用户名]]
                        联接到新的数据库 (当前为 "%s")

en:   \cd [DIR]      change the current working directory
zh:   \cd [目录名]     改变当前的工作目录

en:   \copy ...      perform SQL COPY with data stream to the client host
zh:   \copy ...        执行 SQL COPY, 数据流指向客户端主机

en:   \copyright     show PostgreSQL usage and distribution terms
zh:   \copyright       显示 PostgreSQL 用法和发布信息

en:   \d [NAME]      describe table, index, sequence, or view
zh:   \d [名字]        描述表, 索引, 序列, 或者视图

en:   \dC            list casts
zh:   \dC              列出类型转换

en:   \dD [PATTERN]  list domains
zh:   \dD [模式]       列出域

en:   \dT [PATTERN]  list data types (add "+" for more detail)
zh:   \dT [模式]       列出数据类型 (加 "+" 获取更多的信息)

en:   \da [PATTERN]  list aggregate functions
zh:   \da [模式]       列出聚集函数

en:   \dc [PATTERN]  list conversions
zh:   \dc [模式]       列出编码转换

en:   \dd [PATTERN]  show comment for object
zh:   \dd [模式]       显示目标的注释

en:   \df [PATTERN]  list functions (add "+" for more detail)
zh:   \df [模式]       列出函数 (加 "+" 获取更多的信息)

en:   \dl            list large objects, same as \lo_list
zh:   \dl              列出大对象, 和 \lo_list 一样

en:   \dn [PATTERN]  list schemas
zh:   \dn [模式]       列出大纲

en:   \do [NAME]     list operators
zh:   \do [名字]       列出操作符

en:   \dp [PATTERN]  list table access privileges
zh:   \dp [模式]       列出表访问权限

en:   \du [PATTERN]  list users
zh:   \du [模式]       列出用户

en:   \d{t|i|s|v|S} [PATTERN] (add "+" for more detail)
                     list tables/indexes/sequences/views/system tables
zh:   \d{t|i|s|v|S} [模式] (加 "+" 获取更多信息)
                        列出表/索引/序列/视图/系统表

en:   \e [FILE]      edit the query buffer (or file) with external editor
zh:   \e [文件名]      用一个外部编辑器编辑当前查询缓冲区或者文件

en:   \echo [STRING] write string to standard output
zh:   \echo [字串]     向标准输出写出文本

en:   \encoding [ENCODING]
                     show or set client encoding
zh:   \encoding [编码]
                     显示或设置客户端编码

en:   \f [STRING]    show or set field separator for unaligned query output
zh:  \f [字串]         为非对齐查询输出显示或设置域分隔符

en:   \g [FILE]      send query buffer to server (and results to file or |pipe)
zh:   \g [文件名]      向服务器发送 SQL 命令 (并且把结果写到文件或者 |管道)

en:   \h [NAME]      help on syntax of SQL commands, * for all commands
zh:   \h [名字]        SQL 命令的语法帮助, 用 * 可以看所有命令的帮助

en:   \i FILE        execute commands from file
zh:   \i 文件名        执行来自文件的命令

en:   \l             list all databases (add "+" for more detail)
zh:   \l               列出所有数据库 (加 "+" 获取更多的信息)

en:   \lo_export
      \lo_import
      \lo_list
      \lo_unlink     large object operations
zh:   \lo_export
      \lo_import
      \lo_list
      \lo_unlink       大对象操作

en:   \o [FILE]      send all query results to file or |pipe
zh:   \o [文件名]      向文件或者 |管道 发送所有查询结果

en:   \p             show the contents of the query buffer
zh:   \p               显示当前查询缓冲区的内容

en:   \pset NAME [VALUE]
                     set table output option
                     (NAME := {format|border|expanded|fieldsep|null|recordsep|
                     tuples_only|title|tableattr|pager})
zh:   \pset 变量 [值]
                        设置表的输出选项
                        (变量 := {foramt|border|expanded|fieldsep|null|
                        recordsep|tuples_only|title|tableattr|pager})

en:   \q             quit psql
zh:   \q               退出 psql

en:   \qecho [STRING]
                     write string to query output stream (see \o)
zh:   \qecho [字串]
                     向查询输出流写出文本 (见 \o)

en:   \r             reset (clear) the query buffer
zh:   \r               重置 (清理) 查询缓冲区

en:   \s [FILE]      display history or save it to file
zh:   \s [文件名]      打印历史或者将其保存到文件

en:   \set [NAME [VALUE]]
                     set internal variable, or list all if no parameters
zh:   \set [名字 [值]]
                     设置内部变量, 如果没有参数就列出所有

en:   \t             show only rows (currently %s)
zh:   \t               只显示行 (当前是 %s)

en:   \timing        toggle timing of commands (currently %s)
zh:   \timing          查询计时开关切换 (目前是 %s)

en:   \unset NAME    unset (delete) internal variable
zh:   \unset 名字      取消(删除)内部变量

en:   \w [FILE]      write query buffer to file
zh:   \w [文件名]      将当前查询缓冲区写出到文件

en:   \x             toggle expanded output (currently %s)
zh:   \x               在扩展输出之间切换 (目前是 %s)

en:   \z [PATTERN]   list table access privileges (same as \dp)
zh:   \z [模式]        列出表访问权限 (和 \dp 一样)

en:   psql [OPTIONS]... [DBNAME [USERNAME]]
zh:   psql [选项]... [数据库名字 [用户名]]

en:  primary key,
zh:  主键,

en:  unique,
zh:  唯一,

en: %s: Warning: The -u option is deprecated. Use -U.
zh: %s: 警告: -u 选项已经废弃. 请用 -U.

en: %s: cannot copy from/to a directory
zh: %s: 无法从一个目录拷贝, 或拷贝到一个目录

en: %s: could not delete variable "%s"
zh: %s: 无法删除变量 "%s"

en: %s: could not set variable "%s"
zh: %s: 无法设置变量 "%s"

en: %s: couldn't set printing parameter "%s"
zh: %s: 无法设置打印参数 "%s"

en: %s: current transaction is aborted
zh: %s: 当前事务被终止

en: %s: invalid encoding name or conversion procedure not found
zh: %s: 无效编码名字或没有找到转换过程

en: %s: not connected to a database
zh: %s: 未与数据库联接

en: %s: out of memory
zh: %s: 内存用尽

en: %s: unknown transaction status
zh: %s: 未知事务状态

en: %s: warning: extra command-line argument "%s" ignored
zh: %s: 警告: 忽略额外的命令行参数 "%s"

en: %s: xstrdup: cannot duplicate null pointer (internal error)
zh: %s: xstrdup: 无法复制空指针(内部错误)

en: (%d rows)
zh: (%d 行)

en: (1 row)
zh: (1 行)

en: (No rows)
zh: (没有行)

en: (all types)
zh: (所有类型)

en: (binary compatible)
zh: (二进制兼容)

en: ***(Single step mode: verify command)*******************************************
    %s
    ***(press return to proceed or enter x and return to cancel)********************
zh: ***(单步模式: 验证命令)*******************************************
    %s
    ***(敲回车继续或者敲 x 然后敲回车取消)********************

en: Access privileges
zh: 访问权限

en: Access privileges for database "%s"
zh: 数据库 "%s" 的访问权限

en: Argument data types
zh: 参数数据类型

en: Asynchronous notification "%s" received from server process with PID %d.
zh: 接收到服务器进程 PID %2$d 的异步通知 "%1$s".

en: Attributes
zh: 属性

en: Available help:
zh: 可用帮助:

en: Border style is %d.
zh: 边界风格是 %d.

en: Check constraints:
zh: 检查约束:

en: Column
zh: 列

en: Command:     %s
    Description: %s
    Syntax:
    %s
zh: 命令:     %s
    描述:     %s
    语法:
    %s

en: Composite type "%s.%s"
zh: 复合类型 "%s.%s"

en: Copy, Large Object
zh: 拷贝, 大对象选项

en: Data type
zh: 数据类型

en: Default footer is off.
zh: 关闭缺省脚标.

en: Default footer is on.
zh: 打开缺省脚标.

en: Description
zh: 描述

en: Did not find any relation named "%s".
zh: 没有找到任何名为 "%s" 的关系.

en: Did not find any relation with OID %s.
zh: 没有找到任何 OID 为 %s 的关系.

en: Encoding
zh: 编码

en: Enter data to be copied followed by a newline.
    End with a backslash and a period on a line by itself.
zh: 输入要拷贝的数据然后输入一个新行.
    在独立的一行上输入一个反斜扛和一个句点结束.

en: Expanded display is off.
zh: 扩展显示已关闭.

en: Expanded display is on.
zh: 扩展显示已打开.

en: Failed.
zh: 失败.

en: Field separator is "%s".
zh: 域分隔符是 "%s".

en: Foreign-key constraints:
zh: 外键约束:

en: Formatting
zh: 格式选项

en: Function
zh: 函数

en: General
zh: 一般选项

en: General options:
zh: 一般选项:

en: Implicit?
zh: 隐含的?

en: Index "%s.%s"
zh: 索引 "%s.%s"

en: Indexes:
zh: 索引:

en: Informational
zh: 信息选项

en: Inherits
zh: 继承

en: Input/Output
zh: 输入/输出选项

en: Internal name
zh: 内部名称

en: Invalid command \%s. Try \? for help.
zh: 无效的命令 \%s. 用 \? 获取帮助.

en: Language
zh: 语言

en: Large objects
zh: 大对象

en: Left arg type
zh: 左参数类型

en: List of aggregate functions
zh: 聚集函数列表

en: List of casts
zh: 类型转换列表

en: List of conversions
zh: 转换列表

en: List of data types
zh: 数据类型列表

en: List of database users
zh: 数据库用户列表

en: List of databases
zh: 数据库列表

en: List of domains
zh: 域列表

en: List of functions
zh: 函数列表

en: List of operators
zh: 操作符列表

en: List of relations
zh: 关系列表

en: List of schemas
zh: 大纲列表

en: Modifier
zh: 修改者

en: Modifiers
zh: 修饰词

en: Name
zh: 名字

en: No help available for "%-.*s".
    Try \h with no arguments to see available help.
zh: 还没有 "%-.*s" 的可用帮助.
    用不带参数的 \h 获取可用帮助.

en: No matching relations found.
zh: 没有找到匹配的关系.

en: No relations found.
zh: 没有找到关系.

en: Null display is "%s".
zh: Null 显示为 "%s".

en: Object
zh: 对象

en: Object descriptions
zh: 对象描述

en: Output format is %s.
zh: 输出格式是 %s.

en: Owner
zh: 所有者

en: Pager is always used.
zh: 总是使用分页器.

en: Pager is used for long output.
zh: 分页器是为长输出使用的.

en: Pager usage is off.
zh: 关闭分页器的使用.

en: Password:
zh: 口令:

en: Previous connection kept
zh: 保留上一次联接

en: Query Buffer
zh: 查询缓冲区选项

en: Query buffer is empty.
zh: 查询缓冲区为空.

en: Query buffer reset (cleared).
zh: 重置(清空)查询缓冲区.

en: Record separator is "%s".
zh: 记录分隔符是 "%s".

en: Record separator is <newline>.
zh: 记录分隔符是 <新行>.

en: Result data type
zh: 结果数据类型

en: Result type
zh: 结果类型

en: Right arg type
zh: 右参数类型

en: Rules
zh: 规则

en: Rules:
zh: 规则:

en: SSL connection (cipher: %s, bits: %i)
zh: SSL 联接 (加密: %s, 位: %i)

en: Schema
zh: 模式

en: Sequence "%s.%s"
zh: 序列 "%s.%s"

en: Showing only tuples.
zh: 只显示元组.

en: Size
zh: 大小

en: Source code
zh: 源代码

en: Source type
zh: 源类型

en: Special relation "%s.%s"
zh: 特殊关系 "%s.%s"

en: Succeeded.
zh: 成功.

en: TOAST table "%s.%s"
zh: TOAST 表 "%s.%s"

en: Table
zh: 表

en: Table "%s.%s"
zh: 表 "%s.%s"

en: Table attribute is "%s".
zh: 表属性是 "%s".

en: Table attributes unset.
zh: 未设置表属性.

en: Target type
zh: 目标类型

en: The connection to the server was lost. Attempting reset:
zh: 与服务器的联接已丢失. 尝试重置:

en: This is psql %s, the PostgreSQL interactive terminal.
zh: 这里是 psql %s, PostgreSQL 的交互终端.

en: Time: %.2f ms
zh: 时间: %.2f ms

en: Title is "%s".
zh: 标题是 "%s".

en: Title is unset.
zh: 无标题.

en: Triggers:
zh: 触发器:

en: Try "%s --help" for more information.
zh: 用 "%s --help" 获取更多信息.

en: Tuples only is off.
zh: 关闭只显示元组.

en: Type
zh: 类型

en: Usage:
zh: 用法:

en: Use "\q" to leave %s.
zh: 使用 "\q" 离开 %s.

en: User ID
zh: 用户 ID

en: User name
zh: 用户名

en: User name:
zh: 用户名:

en: View "%s.%s"
zh: 视图 "%s.%s"

en: View definition:
    %s
zh: 视图定义:
    %s

en: Warning: This syntax is deprecated.
zh: 警告: 这种语法已经废弃.

en: Welcome to %s %s, the PostgreSQL interactive terminal.
    
    Type:  \copyright for distribution terms
           \h for help with SQL commands
           \? for help on internal slash commands
           \g or terminate with semicolon to execute query
           \q to quit
zh: 欢迎来到 %s %s, PostgreSQL 的交互终端.
    
    键入:  \copyright 获取发布信息
           \h         获取 SQL 命令的帮助
           \?         获取内部反斜扛命令的帮助
           \g         或者以分号结尾执行查询
           \q         退出

en: Wrote history to file "%s".
zh: 向 "%s" 中写出历史.

en: You are currently not connected to a database.
zh: 你目前没有与数据库联接.

en: You are now connected as new user "%s".
zh: 你现在是作为新用户 "%s" 联接的.

en: You are now connected to database "%s" as user "%s".
zh: 你现在是以用户 "%2$s" 的身份联接到数据库 "%1$s".

en: You are now connected to database "%s".
zh: 你现在已经联接到数据库 "%s".

en: \!: failed
zh: \!: 失败

en: \%s: could not change directory to "%s": %s
zh: \%s: 不能改变到 "%s" 目录: %s

en: \%s: error
zh: \%s: 错误

en: \%s: extra argument "%s" ignored
zh: \%s: 忽略多余的参数 "%s"

en: \%s: missing required argument
zh: \%s: 缺少所需参数

en: \copy: %s
zh: \拷贝: %s

en: \copy: arguments required
zh: \copy: 需要参数

en: \copy: parse error at "%s"
zh: \copy: 在 "%s" 分析错误

en: \copy: parse error at end of line
zh: \copy: 在行尾分析错误

en: \copy: unexpected response (%d)
zh: \copy: 意外响应(%d)

en: \pset: allowed formats are unaligned, aligned, html, latex
zh: \pset: 允许的格式是无对齐, 对齐, html, latex

en: \pset: unknown option: %s
zh: \pset: 未知选项: %s

en: aggregate
zh: 聚集

en: connection to server was lost
zh: 与数据库的联接丢失

en: contains support for command-line editing
zh: 包括命令行编辑的支持

en: could not get current user name: %s
zh: 无法获取当前用户名字: %s

en: could not get home directory: %s
zh: 无法获得家目录: %s

en: could not open temporary file "%s": %s
zh: 无法打开临时文件 "%s": %s

en: could not save history to file "%s": %s
zh: 无法将历史保存到文件 "%s": %s

en: could not start /bin/sh
zh: 无法运行 /bin/sh

en: could not start editor "%s"
zh: 无法运行编辑器 "%s"

en: create database
zh: 创建数据库

en: data type
zh: 数据类型

en: for table "%s.%s"
zh: 给表 "%s.%s"

en: function
zh: 函数

en: index
zh: 索引

en: invalid command \%s
zh: 无效的命令 \%s

en: local socket
zh: 本地套接字

en: no query buffer
zh: 无查询缓冲区

en: off
zh: 关闭

en: on
zh: 打开

en: operator
zh: 操作符

en: out of memory
zh: 内存用尽

en: parse error at the end of line
zh: 在行尾发生分析错

en: primary key,
zh: 主键,

en: rule
zh: 规则

en: sequence
zh: 序列

en: special
zh: 特殊

en: superuser
zh: 超级用户

en: superuser, create database
zh: 超级用户, 创建数据库

en: table
zh: 表

en: trigger
zh: 触发器

en: unique,
zh: 唯一,

en: view
zh: 视图
